kulfiber vingestål til ASW-28-18 - 4 meter

lundi 28 avril 2014

Jeg har en ASW-28-18 fra Staufenbiel. Den har fået en el-motor i snuden så den nemmere kan komme op, men det har jo ikke ligefrem pyntet på vægten.



Den tomme model vejer 3350 gram, radiogrej 550 gram og drivlinje vejer 800 gram => en total på 4,7 kg.



En af den ting der kunne optimeres vægtmæssig er vingestålet som er en 14 mm stålstang der vejer 480 gram. Der vil givetvis være en ikke helt uvæsentlig vægtbesparelse ved at bruge et vingestål af kulfiber.



Mit spørgsmål er nu om tolerancerne på kulfiberstængerne er som på traditionelle pianotråds stål - jeg antager at de er det..... Vingestålet ligger i et glasfiber rør inde i vingen og ikke i metalrør.



Eller er der nogle bestemte fabrikater/typer der er bedre end andre? Jeg har fundet en kulstang af typen VEC™-CFK (Vinylesterharz-Carbon) er det noget der dur?



Eller er der muligt at få kulfiberrør der har godstykkelse nok til at holde til 4 meter vinger der skal bære knap 4.5 kg svæver?



Jeg har kunnet finde et 14 mm kulfiber rør, men kun med en godstykkelse på 1 mm (indvendig diameter på 12 mm), hvilket i mine øjne virker en kende til den tynde side - eller?



Skal det være massivt eller er et rør godt nok og i så fald hvor kraftig en godstykkelse skal jeg op på? Mit umiddelbare gæt vil være at en godstykkelse ville skulle være på min 2 mm (dvs. 10 mm indvendig diameter til at 14 mm rør)



Eller er vægtbesparelsen ved at gå fra massiv kulfiberstang til rør så lille at jeg lige så godt kan vælge en massiv kulfiberstang.



Er der nogen der har noget erfaring med hvad der er brugt på andre modeller af samme størrelse?



Mvh

Jakob




0 commentaires:

Enregistrer un commentaire