Landingsghælp søges

dimanche 4 mai 2014

Nu har jeg endelig fået min Plahnlose (http://ift.tt/1s6cO4X) i luften - det gik væsentligt bedre end forventet og den fløj ganske fint, men det var ikke speciel nem at få ned igen, så jeg ville høre om nogen har et par tips ...



Først og fremmest er flyet monteret med forhjul, så det skal helst landes med næsen lidt opad ved indflyvningen. Men der er rigtigt meget løft i flyet, så med en næsen-opad-attitude bliver den meget vindfølsom, og da det blæste en lille smule, så blev maskinen hele tiden løftet op igen hver gang jeg nærmede mig touchdown.



Landingen lykkedes fint efter et par forsøg og maskinen blev sat pænt ned - men med fornemmelsen af at den stod stille i luften, 10 cm over jorden, og så dumpede lodret ned til allersidst.



Jeg ville gerne forsøge at lande med lidt mere indflyvningsfart, så der er bedre kontrol med maskinen - men så bliver det nærmest umuligt at få den nedad samtidigt med at holde næsen opad.



Hvad kan jeg gøre for et lette landingen?



- Den er muligvis lidt haletung, og jeg kan godt lægge lidt mere ballast i næsen.



- Vil det være smart at aktivere omvendte "flapperons", altså at anvende krængrorene som bremser?



- Maskinen trækker også lidt opad når man giver gas, og jeg skal have givet propellen lidt nedad-træk under alle omstændigheder. Det burde vel også hjælpe en anelse ved landing.



På forhånd tak, Jørn




0 commentaires:

Enregistrer un commentaire