Sidetræk på skumflyver

samedi 13 septembre 2014

Hej forum,



Jeg har en Durafly T-28 Trojan som er en 1100mm PNF skumflyver med børsteløs motor. Den har fløjet 1 gang og crashet 2 gange lige efter start.



Første gang den fløj, havde jeg en ven til at kaste den op, og den rullede meget til venstre, så der blev justeret en stor del på krængeroret. Da jeg fik den ned igen, troede jeg det var den ene flaps der var problemet, så jeg rettede flaps til og nulstillede krængerorstrim (det skulle jeg så ikke have gjort) og har ikke fået den i luften siden, den ruller lige til venstre straks efter takeoff og jeg når ikke at få styr på den. Det skal siges at ved de 2 crash startede jeg fra jorden.



Dem jeg kender som flyver samme model og fabrikat, siger at det er meget normalt at den skal trimmes ret meget mod højre for ikke at rulle og det virker meget underligt på mig. Vi snakker om 4-5mm på bagkanten af krængeroret.



Jeg tænker så om det er fordi motoren mangler sidetræk mod højre fra fabrikkens side? Men selvom jeg har læst om sidetræk på motor, står det ikke klart for mig om højretræk er for at kompensere for venstre rul eller venstre træk, sagt på en anden måde, motors højretræk, er det for at kompensere for at flyveren vil dreje til venstre (som hvis man bruger sideroret) eller for at kompensere for at flyveren vil rulle mod venstre (som hvis man bruger krængeroret)?



Jeg har en Piper Cup i skum i samme størrelse og den står helt neutralt med krængerorene og den flyver snorelige. Så når jeg sammenligner de to (selvom det er 2 vidt forskellige modeller) kan jeg ikke forstå at T-28'eren skal justeres så meget på krængeror for ikke at rulle.



Mvh

Martin





Sidetræk på skumflyver

0 commentaires:

Enregistrer un commentaire