Det har ham her nogle bud på:
http://ift.tt/1x42OPA
Se den hvis manglen på flyvevejr skaber for megen kedsomhed :-)
Ultra kort fortalt ender han med at konkludere at varme og for høj spænding fremmer skabelsen af en belægning på een af polerne. En belægning som stæler lidt Lithium, reducerer kapaciteten, og muligheden for at ku afgive høj strøm.
Til sidst fås det totale svigt, som vi kun kender al for godt.
Det fine ved 'belægningen' er at den gør batteriet ikke aflader ret meget ved bare at ligge.
Det ser ud som om at hvis der lades til 4.1V istedet for 4.2V, kan den reaktion begrænses en hel del, og så skal temperaturen holdes lav.
Hurtig ladning er intet problem, sålænge temperaturen og spændingen holdes nede.
Diverse tilsætningsstoffer kan måles til at forlænge levetiden med faktor 20, men ingen ved hvorfor.
Det er nogle andre oplade/aflade tider de snakker om her, end vi er vant til, så måske er det ikke dækkende for vores brug, men der er nok noget om snakken :-)
http://ift.tt/1x42OPA
Se den hvis manglen på flyvevejr skaber for megen kedsomhed :-)
Ultra kort fortalt ender han med at konkludere at varme og for høj spænding fremmer skabelsen af en belægning på een af polerne. En belægning som stæler lidt Lithium, reducerer kapaciteten, og muligheden for at ku afgive høj strøm.
Til sidst fås det totale svigt, som vi kun kender al for godt.
Det fine ved 'belægningen' er at den gør batteriet ikke aflader ret meget ved bare at ligge.
Det ser ud som om at hvis der lades til 4.1V istedet for 4.2V, kan den reaktion begrænses en hel del, og så skal temperaturen holdes lav.
Hurtig ladning er intet problem, sålænge temperaturen og spændingen holdes nede.
Diverse tilsætningsstoffer kan måles til at forlænge levetiden med faktor 20, men ingen ved hvorfor.
Det er nogle andre oplade/aflade tider de snakker om her, end vi er vant til, så måske er det ikke dækkende for vores brug, men der er nok noget om snakken :-)
Hvorfor dør Li batterier med tiden?
0 commentaires:
Enregistrer un commentaire