Psykologi på flyvepladsen

samedi 4 avril 2015

Vi kender det alle sammen, altså det der med nervøsiteten når man skal have sin helt nye flyver i luften for første gang. Der kan være andre på pladsen som jo selvfølgelig også synes det at spændende med jomfruturen og det sætter endnu mere spændingen i vejret.



Men hvordan takler man det, huske man at give lidt luft, så piloten kan tage det mere roligt?



Jeg kan godt huske første gang jeg skulle over med min store 2500 Diamond svæver. Det var sommer høj sol og 25 grader i skyggen og jeg havde aldrig fløjet med en flyver før. Jeg havde kun fløjet med min e-razor 450 helikopter og det var en kort fornøjelse 30 sek o så i jorden.



Klokken var 10 om formiddagen og jeg havde hele pladsen for mig selv, så jeg kunne tage mig alt den tid jeg nu havde brug for. Jeg ved ikke om det var en fordel, specielt ikke nu det var første gang jeg skulle flyve men nogle gange skal man jo bare kaste sig ud i det.



Nå efter lang tids sondring og mange dobbeltjek at alle rorflade nu bevæger sig rigtig kastede jeg den så i luften og lod den bare glide til vejrs og kun små berherskede rorudslag. Jeg var sindsyg nervøs men samtidig følte jeg at jeg havde fuldstændig kontrol over flyvningen.



Jeg tog 2 runder inden jeg så lagde an til landing. En meget lang landing for der var næsten helt vindstille. Landingen var nok det bedste landing jeg nogle sinde vil huske, for den satte sig på den ene hjul lige så stille og vingerne rørte ikke jorden føren svæveren stod helt stille.



Hold da op, jeg rystede af spænding og selvfølgelig jublende glad over det jeg havde præsteret. Jeg måtte straks ringe til min søn og fortælle om min store bedrift, sikke en lettelse.



Men hvordan takler du dine første jomfruflyvninger. Vil du helst være alene eller foretrækker du at der er en med?



Hvordan er du over for andre på flyvepladsen som skal starte en jomfruflyvning, giver du plads?





Psykologi på flyvepladsen

0 commentaires:

Enregistrer un commentaire